Mēdz teikt – cik cilvēku, tik viedokļu. To varētu attiecināt arī uz iepirkšanos veikalos. Cilvēka iepirkšanās paradumi ir ļoti dažādi un atkarīgi gan no iekšējiem, gan ārējiem faktoriem.
Pie ārējiem faktoriem pieder:
Būtiska ir atšķirība, vai cilvēks dzīvo lielā pilsētā vai lauku rajonā. Ikdienā cilvēks, kas dzīvo nomalē, brauks uz tuvāko veikalu, kur nebūs tik lielas preču izvēles kā pilsētas centrā. Līdz ar to cilvēkam būs jāizvēlas no tā, kas ir attiecīgā veikala piedāvājumā. Cilvēks varbūt gribētu iegādāties konkrētu kosmētikas līdzekli, taču pieejamā veikala plauktā tāda nebūs.
Ir cilvēki, kas vienmēr ar mašīnu aizbrauks uz tuvāko pilsētu, lai iegādātos tieši sev vēlamo produktu, taču tās atkal būs papildus izmaksas.
Šobrīd preču pieejamība ir citā līmenī pateicoties interneta veikaliem, kas piedāvā preces iegādāties attālināti un pievest pie mājām vai tuvākajām pasta nodaļām, pakomātiem. Turklāt preču dažādība ir iespaidīga.
No tā, cik daudz naudas mums ir, protams, atkarīgs arī tas, cik un ko mēs varam atļauties. Kā zināms, cenas veikalos atšķiras, tāpat kā mūsu ienākumi. Lielākiem pirkumiem cilvēki parasti apdomīgi veic iekrājumus vai aizņemas naudu. Jo nozīmīgāki pirkumi, jo lielāku nozīmi cilvēki pievērš preces kvalitātei un mēģina atrast vislabāko par viszemāko cenu.
Pie iekšējiem faktoriem pieder:
Iepērkoties cilvēkam bieži nostrādā emocijas un ieradumu spēks. Visbiežāk cilvēki pērk jau zināmas preces, kas ir jau dzīves laikā pārbaudītas. Savukārt sievietes reizēm dodas iepirkties, lai uzlabotu omu un tad rodas emociju vadīti pirkumi, kuri ne vienmēr ir vajadzīgi.
Ja steidzami nepieciešams kāds pirkums, tad visbiežāk cilvēki ir gatavi maksāt lielāku naudu, lai tas atbilstu viņu vēlmēm un kvalitātei.
Modes tendences vadītas visbiežāk iepērkas sievietes, savukārt vīrieši meklē atlaides.
Apkārtējā vide, kādā mēs ikdienā uzturamies, arī ietekmē iepirkšanās stratēģiju. Darba vide prasa piemērotu ģērbšanās stilu, nepieciešamos darba rīkus. Tas, kādā vidē, apstākļos dzīvo, un kādi cilvēki Tev ir blakus, tas arī var ietekmēt Tavus iepirkšanās paradumus.
Mode ir ne tikai apģērbā, bet arī dzīvesstilā, un ja esi pievienojies aktīvai un veselīgai dzīvei, tad tas būtiski ietekmēs Tavu iepirkšanos gan uztura ziņā, gan apģērbā.
Katrai precei ir sava kvalitāte un tā, protams, atšķiras arī ar cenu. Ir cilvēki, kas ir gatavi maksāt vairāk, lai tikai nopirktu tiešām kvalitatīvu preci, kas ilgi kalpos.
Reklāmas visvairāk iedarbojas uz jauniešiem un cilvēkiem līdz brieduma gadiem, kas vairāk koncentrējas uz savu ārišķību. Reklāmas mums dod informāciju arī par atlaidēm, kuras cilvēkiem liek doties uz konkrētajiem veikaliem pēc lētākas preces.
Šajā tehnoloģiju laikmetā reklāmu ir tik daudz, ka mēs pat nevaram tās neievērot, ja lietojam internetu un skatāmies televizoru.
Arvien populārāka interneta vidē kļūst populāru cilvēku dalība reklāmās, tādejādi parādot, ka arī slavenības lieto šīs preces.
Veicot lielus pirkumus, parasti nākas tērēt savus ietaupījumus, ja tādi ir. Taču nereti, kad jāveic kāds neplānots pirkums vai arī nav vēlmes gaidīt, lai iekrātu naudu, pieejami ir naudas aizdevumi. Tādā veidā preci iespējams iegādāties uzreiz, taču atmaksāt to pa daļām. Aizdevums ir labs palīgs neplānotās situācijās, taču aizņemies atbildīgi, izvērtējot savas iespējas to atmaksāt!