Līdz ar patēriņa kultūras teoriju, bieži dzirdam arī par impulsīvo ieprikšanos, kas mūsdienās ir plaši izplatīta. Tā nosaka, ka ļoti bieži cilvēki iepērkas nepadomājot par sekām. Lai gan ne vienmēr tas ir slikti, tomēr impsulsīvā iepirkšanās nereti ir kā atbilde nemieram, raizēm, nespējai tikt galā ar dažādām problēmām, taču savu domu un emociju kontrolēšana var palīdzēt uzlabot psiholoģisko labklājību. Bet pirms kontrolēt, ir svarīgi saprast, kas tas ir. Kas mūs motivē impulsīvi iegādāties produktus? Atbildes ir vairākas. Zinot tās, arī Tu spēsi pieņemt gudrākus un racionālākus lēmumus.
Patika iegādāties jaunas lietas un iepirkšanās atkarība
Daudzi cilvēki kļūst pašpārliecinātāki brīdī, kad iegādājas ko jaunu, un viņiem patīk šī sajūta. Kad kaut ko radām, paveicam, gūstam jaunas pozitīvas emocijas, smadzenēs izdalās dopamīns, kas acumirklī liek sajusties labāk.
Ja brīdī, kad jūties slikti, Tu dodies uz veikalu ar mērķi kaut ko iegādāties (pat tad, ja vēl nezini ko), veikala skatloga ieraudzīšana jau liek teju sajūsmā lēkāt, justies labāk. Lai šī sajūta nepazustu, Tu arī kaut ko iegādājies.
Bailes ko palaist garām
Ja Tavi radinieki, draugi vai kolēģi jau ir iegādājušies ko jaunu, šajā brīdī populāru, tad, visticamāk, arī Tu viņiem gribēsi sekot un to nopirkt. Cilvēki vēlas piedzīvot līdzīgas pozitīvas emocijas un pieredzi kā viņu draugi. Un bieži vien arī šis ir iemesls, kādēļ veicam pirkumus.
Ja padomāsi, tad sapratīsi, ka dažkārt Tu staigā pa veikalu ar nepieciešamo preci iepirkumu grozā, bet lūkojies, vai plauktos nav nekā tāda, kas vēl varētu izrādīties interesants. Tu baidies no tā, ka Tev pietrūkst kā tāda, kas varētu šķist interesants citiem. Ja atrodi kādu jaunu produktu, visticamāk, Tu to iegādājies. Bet vai tas ir pareizi?
Vēlēšanās ietaupīt naudu
Dažādas akcijas un atlaides – bez tām vairs diezin vai spējam iztēloties iepirkšanos. Tās mūsu vilina. Arī Tu noteikti esi atradies situācijā, kad staigā pa veikalu un ik uz soļa redzi sarkanas vai dzeltenas lapeles ar uzrakstu “akcija”. Tā kā preces patiesi maksā lētāk – par pāris centiem vai vairākiem eiro, Tev šķiet, ka tā patiešām ir lieliska iespēja, kā ilgtermiņā ietaupīt. Taču realitātē bieži vien uz atlaidēm iegādātās preces stāv mājās plauktos un apput ar putekļiem, nevis tiek izmantotas.
Lai arī Tu ietaupi naudu iegādājoties produktu ar atlaidi, ja prece nav nepieciešama, Tu savus līdzekļus tikai izšķērdē.
Ja Tev nav neierobežotu naudas līdzekļu, kā tas ir lielākajai daļai cilvēku, tad impulsīvā iepirkšanās var izjaukt Tavu budžetu un plānu ietaupīt vai iekrāt naudu. Ja Tu neplāno un nepieturies pie plāna, un nekontrolē, ko pērc, tad nauda, kuru esi vēlējies tērēt noderīgākām lietām, mērķu īstenošanai, tiek iztērēta par impulsīvajiem pirkumiem, kurus vēlāk, ļoti ticams, nožēlo.
Cerams, šie ieteikumi palīdzēs pateikt “nē” impulsīvajiem pirkumiem.
Lai izdodas!